RAVNKILDE/AARS: Meget kan laves online bag computeren - men der er trods alt grænser. En af de grænser er forsøg i kemi og fysik. Her kommer virtuel undervisning trods alt til kort.
Asger Degn, der går på 2. g. på HTX på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser i Aars, kan ikke bruge det til noget, at de interne grænser mellem de syv nedlukkede nordjyske corona-kommuner nu er åbne internt igen.
Han sidder nemlig udenfor - i Rebild Kommune og vil meget gerne snart indenfor i Vesthimmerland for at være med til undervisningen på sin skole.
Asger Degn bor sammen med sine forældre, Rikke og Henrik Degn, i Ravnkilde, og han er elev på HTX i nabokommunen Vesthimmerland, der fortsat er lukket land for den 17-årige unge mand, fordi han ikke må komme over kommunegrænsen.
I modsætning til det almene gymnasium er HTX præget af rigtig mange opgaver, hvor eleverne skal have ”fingrene med” - f.eks. i fysik- og kemiforsøg.
Derfor har Asger Degn fået besked på, at han - når grænserne åbnes igen - måske kan se frem til at skulle modtage ekstraundervisning sammen med den øvrige del af sine klassekammerater, som også bor udenfor Vesthimmerland.
Omkring en tredjedel af eleverne i Asger Degns klasse i Aars bor i en af de ikke-nedlukkede kommuner - og de er derfor tvunget til at studere hjemmefra, når nu de ikke må krydse kommunegrænsen. Det gælder således også Asgers kæreste Emma Svendsen, der bor Støvring. De to går i klasse sammen - og sidder i disse dage i hendes hjem i Støvring og bliver undervist over computeren.
Undrer sig
Henrik Degn, der er far til Asger, undrer sig over meldingen om udsigt til ekstraundervisning.
- Da eleverne i foråret alle var sendt hjem blev der taget højde for, at der ikke kunne laves forsøg i f.eks. fysik og kemi.
Men det er der ikke i denne omgang for de eleverne, der ikke kan komme til den fysiske undervisning. Men jeg synes altså, det er skolens pligt at sørge for, at alle dens elever får de samme vilkår. Det er en rigtig træls situation, de ”udelukkede” elever står i. Skolen burde tage højde for, at der er mange som heller ikke i denne omgang kan være fysisk til stede, siger han.
- Netop eleverne på teknisk gymnasium er nogle af dem, der virkelige mærker konsekvenserne af nedlukningen. Jeg er meget ked af det på deres vegne. Jeg synes, klassen burde kunne følges ad. Det er jo nærmest som om en tredje del er bortvist og står til en eftersidning, når grænserne åbner igen, siger Henrik Degn.
Markant problematik
Ulf Givskov Bender, der direktør på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelse, som HTX hører under, erkender, at skolen har en stor udfordring i forhold til lige netop den kategori af elever, som Asger Degn hører ind under.
Han kalder selv udfordringen for en ”markant problematik” - og derfor arbejder skolen da også i øjeblikket hårdt i forhold til Undervisningsministeriet for at finde muligheder, som kan hjælpe elever, der er bosat udenfor Vesthimmerland.
- Vi har godt nok den mulighed, at vi kan sige til elever, at de skal krydse kommunegrænsen, hvis vi vurderer, at de er frafaldstruede. Altså i fare for at ryge ud på grund af det faglige. Det har vi gjort i forhold til tre-fire elever, men det argument kan vi ikke bruge på alle de ca. 30 elever som i øjeblikket må sidde hjemme i en anden kommune og følge undervisningen.
- Undervisningsministeriet holder øje med, hvordan vi håndterer det her, siger Ulf Bender, som i stedet håber på, at der meget snart bliver lettet på restriktionerne, så alle eleverne kan vende tilbage til skolen.
- Jeg håber ikke, de kommer til at vente indtil 3. december som der er meldt ud i første omgang. Men skal de det, så har vi kigget på flere ting, vi kan gøre for dem. F.eks. kan vi måske køre små laboratorier ud til eleverne, så de kan lave eksperimenter hjemme. Det skal selvfølgelig være sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
- Noget lignende gjorde vi under nedlukningen i foråret, hvor vores tømrerelever fik kørt tømrermaterialer hjem til sig selv fra de lokale byggemarkeder, og så kunne de lave deres skoleopgaver ude i haven. Det gik fint, fortæller Ulf Bender, der oplyser, at en anden idé er at tilbyde elever fra de ikke-nedlukkede kommuner, at de senere kan blive indkvarteret på skolehjemmet i Aars i en periode. Så kan de bo her, mens de får et ekstra meget intensivt forløb, der skal bringe dem op på niveau med resten af klassen.
En anden mulighed er diffentieret undervisning i en periode.
- I det hele taget vil vi gerne bruge alle de muligheder og ”kattelemme”, vi overhovedet kan få lov til af ministeriet, siger Ulf Bender.